10 tips voor veilig online winkelen

Razend populair en ongekend makkelijk dat is online winkelen. Niks geen parkeerplaats zoeken of in de lange rij voor de kassa. Gewoon lekker in je eigen omgeving op je eigen bank wat leuks bestellen. Toch gaat het wel eens mis en je kent vast wel die horror verhalen van je vriendinnen die dan ook eens het geld kwijt zijn. Daarom heb ik voor jullie 10 handige tips voor veilig online winkelen opgeschreven. Deze 10 gouden regels hanteer ik zelf ook altijd als ik online ga shoppen

1. Check de prijs goed is het te goedkoop dan vingers weg

Mooi voorbeeldje, een goede vriendin is gek op de heels van Louboutin, ik vind ze ook super gaaf alleen dat prijskaartje staat mij niet helemaal aan. Die vriendin had dus een paar online gezien ruim 400 euro’s goedkoper dan online bij meneer Louboutin zelf. dus hoppa besteld. Dacht je dat die schoenen ooit zijn gekomen. Nee dus. De webshop met een adres ergens in Vietnam neemt natuurlijk niet de moeite om te reageren, ze is gewoon haar geld kwijt. Mocht je iets vinden wat echt extreem is afgeprijsd? controleer dan echt of je contact gegevens in Nederland kunt vinden, check het adres en de inschrijving bij bijvoorbeeld de Kamer van Koophandel. En is je gevoel niet goed? Dan ook niet aan beginnen.

2. Controleer de webshop goed

Veel webshops hebben tegenwoordig wel één of ander keurmerk. Thuiswinkelwaarborg, webshopkeur, webwinkelkeur noem ze maar op. Het zijn stuk voor stuk stempeltjes. Het geeft je een stukje zekerheid dat alles klopt, het geeft je alleen geen garantie. Want mocht er onverhoopt toch iets mis gaan met je bestelling dan dien je dat alsnog zelf op te lossen met de verkoper. Van alle webwinkel keurmerken is Thuiswinkelwaarborg wel de meest betrouwbare.

3. Check de contact gegevens

Iedere ondernemer in Nederland en België moet zijn ingeschreven bij de kamer van koophandel. Een betrouwbare webshop zet deze gegevens ook leesbaar op de website. Net als een goed adres en telefoonnummer. Een webshop met alleen een postbusnummer en een e-mailadres voor contact is voor bij al een signaal dat er iets niet klopt. Een postbus heb je alleen als je iets te verbergen hebt. Staat er wel een adres bij de webshop controleer het dan even in Google Maps. een flatje vier hoog achter in een grote stad maakt niet de meest betrouwbare indruk.

4. Let op het slotje voor veilig online winkelen

Een bekende die je vast wel kent van je bank. ook een webwinkel moet een slotje hebben want je gaat tenslotte privacy gevoelige gegevens met de verkoper delen. Een beveiligde verbinding wil trouwens niet gelijk zeggen dat je met een betrouwbare webwinkel te maken hebt. Zie je geen slotje dan kun je de link ook nog checken, zodra deze begint met https:// is het meestal wel goed.

LW veilig online shoppen 702273 1280

5. Check de reviews en ervaringen van anderen

Dit is wel een instinker want goede reviews kun je gewoon kopen, lees er dus een paar door en kijk dan vooral naar de datum van publicatie. Gekochte reviews staan namelijk vaak in een bepaalde volgorde bij elkaar. Dus als er in eens een gat van 1 of 2 maanden tussen de getoonde reviews staat klopt er iets niet.

Staar je trouwens niet blind op de reviews, veel webshops nodigen namelijk de klanten zelf uit om een review te plaatsen. Een klant die een klaagt, zeurt en dramt zal waarschijnlijk geen uitnodiging krijgen.

6. Online betalen

Let bij het betalen goed op, je kunt namelijk op verschillende manieren betalen. In Nederland is iDeal het meest gebruikte en in België kun je betalen op verschillende manieren. Paypal wordt in Nederland ook steeds populairder.

Bij Paypal heb je trouwens ook kopersbescherming, dat wil zeggen dat je kunt klagen bij Paypal zelf als je zending niet aankomt of niet voldoet aan de verwachtingen. Paypal handelt dan netjes namens jou de rest af met de verkoper.

Steeds meer webshops bieden achteraf betalen aan, dat kan met Klarna of Afterpay. Je gaat dan eigenlijk een betaalovereenkomst aan met één van de twee providers. Hun verdienmodel zit echter in het incassotraject wat volgt als je te laat betaald. Daar zijn ze heel snel mee. Verder wordt je voordat de webwinkel iets verstuurd via een ingenieus systeem doorgelicht, zo kan het zijn dat er in jou postcode-gebied te veel wanbetalers zijn. De achterafbetaal-aanbieders kunnen dan de transactie weigeren.

7. Koop niet alles online

Sommige producten lenen zich er niet voor om online te kopen, sieraden zoals ringen bijvoorbeeld zijn echt een maatwerkproduct en dat maakt het retourneren ook weer lastig als iets niet past. Ook bepaalde kleding leent zich niet voor een online aankoop.

Persoonlijk zou ik ook nooit een fiets online kopen. of een kinderstoeltje voor op de fiets. Daar heb je toch echt goed advies bij nodig.

8. Check de retourprocedure

Niet tevreden met je aankoop? Dan moet je het terug kunnen sturen. (tenzij het voor jou speciaal gemaakt is) Webwinkels moeten de mogelijkheid van retourneren altijd aanbieden. Sommige vragen wel of je de retourkosten zelf wilt betalen. Bij een zending binnen Nederland geen probleem dan zijn de kosten nog te overzien. Alleen heb je net iets besteld in Italië wat niet aan je verwachtingen voldoet dan kun je diep in je portemonnee grijpen voor de verzendkosten.

9. Hoe herken je een valse webshop

volgens een recent bericht in de krant is 1 op de 5 webshops in Nederland nep. Webwinkels voor soms bijna één-op-één gekopieerd. Toch zijn er herkenningspunten zoals:

  • vaag taalgebruik en spelfouten
  • adres gegevens niet te vinden
  • verplicht betalen met een credit card
  • te veel korting en alles is op voorraad
  • nep keurmerken

Je kunt ook de video over nepwinkels op de website van de consumentenbond bekijken.

10. Bel gewoon op

Ben je niet helemaal zeker van de zaak? Bel dan gewoon even op. Vraag wat over het product en over de levertijd. Wil men je niet helpen of is een telefoonnummer niet te vinden? Zoek dan bij een andere webshop verder.

Persoonlijk vind ik een 06 nummer bij een webshop niet professioneel. Dat geldt trouwens ook voor telefoonnummers die beginnen met 088 of 087.

Bonustip!

Voelt je aankoop niet goed, doe het dan niet, hoe mooi het product en de prijs ook is. Laat je gevoel in dit geval de doorslag geven. Als het te mooi is om waar te zijn, dan is het ook te mooi om waar te zijn. Tenslotte wil jij straks niet diegene zijn met de naam als naïeve webshopper 🙂