Als een webshop failliet gaat, kan dat lastig zijn. Vooral als je daar iets hebt gekocht of wilde kopen. Hier leg ik in eenvoudige taal uit wat je moet weten en doen.
1. Wat is failliet gaan?
Failliet gaan betekent dat een winkel geen geld meer heeft om te betalen wat het moet betalen. Een webshop kan niet meer doorgaan met verkopen. Er komt een speciaal persoon, de curator, die alles regelt. Deze persoon kijkt hoeveel geld er nog is en hoe dat het beste uitgedeeld kan worden aan de mensen die nog geld krijgen van de webshop.
2. Jouw rechten als klant als een webshop failliet gaat
Als klant heb je rechten. Hier zijn een paar dingen om te onthouden:
- Bestellingen: Heb je iets besteld en betaald, maar nog niet gekregen? Dan ben je een soort van ‘wachtende klant’. Je staat in de rij om misschien wat geld terug te krijgen. De kans dat je iets terugkrijgt, is echter heel klein. Grotere schuldeisers zoals de belastingdienst, het UWV en de banken krijgen voorrang op de rest.
- Garantie en terugsturen: Als een winkel failliet gaat, kun je meestal niets meer terugsturen of ruilen. Garanties gelden vaak ook niet meer. Heb je net iets teruggestuurd
3. Wie is de curator
De curator is de baas over de failliete webshop. Het is goed om in de gaten te houden wat hij of zij zegt. Misschien moet je iets doen om je geld terug te krijgen. Let op brieven of e-mails hierover. Mocht de curator zich niet melden dan kun je in het insolventieregister van de rechtspraak, vaak de curator vinden.
De curator heeft ook een aantal rechten: Wanneer de curator in staat is en bereid is om de bestelling te leveren, ben je nog steeds verplicht om het product te ontvangen en te betalen. Ook als er sprake is van een (dreigend) faillissement, blijven de afspraken van een koopovereenkomst en de verplichting tot betalen geldig. De curator zal proberen zo snel mogelijk informatie te verschaffen over het faillissement, bijvoorbeeld door een mededeling op de website van het failliete bedrijf. Daar zal hij ook aangeven hoe je contact met hem kunt opnemen.
Let echter wel op: Stuur niet zomaar iets terug, de kans is namelijk erg groot dat je geen geld terugkrijgt en het product ook niet meer wordt teruggestuurd.
Heb je een product opgestuurd ter reparatie? Dan goed opletten! Zorg dat je dat direct meldt bij de curator. Hij mag je product namelijk niet verkopen als onderdeel van de boedel. Het is tenslotte niet van de failliete winkel maar van jou.
4. Bescherm je geld
Hier zijn wat tips om je geld te beschermen:
- Betalen met creditcard: Heb je met een creditcard betaald? Dan kun je soms via je creditcardmaatschappij je geld terugvragen.
- Veilig betalen: Sommige banken of betaaldiensten beschermen je als een winkel failliet gaat. Kijk goed naar de regels van jouw bank of betaaldienst. Een voorbeeld van zo’n betaaldienst is PayPal of Klarna.
- Reageer zo snel mogelijk: Laat je gelijk horen en niet met een kluitje het riet in sturen door een curator. Je hebt recht op een schadeloosstelling als een webshop niet levert.
5. Leer ervan
Een website die niet kan leveren door een faillissement is niet leuk, maar je kunt er wel van leren. Zo kun je in de toekomst slimmer kopen:
- Kijk goed naar webshops: Voordat je iets koopt, kijk of de webshop betrouwbaar is. Heeft het goede beoordelingen? Ziet het er betrouwbaar uit? Je kunt bijvoorbeeld de beoordelingen controleren op trustpilot of op google.
- Niet alles op één plek kopen: Koop niet alles bij één webshop. Als je bij verschillende winkels koopt, is het risico kleiner.
Samenvatting
Het is vervelend als een webshop failliet gaat. Maar met deze tips weet je beter wat je moet doen. Onthoud goed je rechten als klant en wees slim met waar en hoe je koopt. Zo voorkom je problemen in de toekomst.