Zoekwoorden onderzoek is het proces van het vinden en analyseren van zoektermen die mensen in zoekmachines invoeren. In de praktijk komt het neer op een groot overzicht van de zoekwoorden waar jouw ideale doelgroep op zoekt in Google. Het overzicht kan er uitzien zoals jij dat handig vindt: zoals in een lijst, of meerdere lijsten met tussenkopjes, maar altijd met de intentie van de zoeker in het achterhoofd.
Hoe helpt keyword research je hoger in Google?
De essentie van het verkrijgen van een goede ranking in Google is dat je de zoeker verder helpt. Je beantwoordt iemands zoekvraag zo volledig mogelijk, waarmee je in feite het probleem van de zoeker oplost. Hiervoor word je beloond met meer zichtbaarheid.
Aan de basis hiervan staat je zoekwoordanalyse. Je wilt er achter komen welke vragen er gesteld worden in Google, zodat je daar met je website op aan kunt sluiten.
Een keyword onderzoek helpt je met het achterhalen van deze drie punten:
- Waar zijn mensen naar op zoek?
- Hoeveel mensen zijn ernaar op zoek?
- Hoe willen zij die informatie het liefst zien?
Zoekwoorden onderzoek is de enige manier om te achterhalen wat mensen in de zoekmachine typen. Het vertelt je welke onderwerpen mensen belangrijk vinden en hoe populair die onderwerpen zijn. Je moet dit weten om te voorkomen dat je content gaat maken over dingen waar niemand naar op zoek is.
Hoe doe je een zoekwoord onderzoek?
Online marketeer Dominic van Bergen legt in zijn blog zeer uitgebreid uit hoe je keyword onderzoek uitvoert in 6 stappen:
- Ideeën opdoen voor keywords
- Zoekvolume en concurrentie achterhalen
- Exporteren naar spreadsheets
- Relevantie en waarde bepalen
- Groeperen van zoekwoorden
- Zoekwoorden indelen op intentie
Vervolgens wordt in het artikel aangegeven wat je met dat onderzoek kan op het gebied van SEO en Google Ads. Want een overzicht van zoekwoorden is niks waard als je het niet kunt omzetten naar actiepunten.
Je krijgt daarom praktische handvatten voor acties die je kunt uitvoeren aan de hand van je zoekwoord analyse:
- Je website structureren met silo’s
- Content schrijven en optimaliseren voor SEO
- Een simpele Google Ads campagne opzetten
Bekijk in het artikel hoe ook jij de SEO van je website een boost kunt geven met een grondig zoekwoordonderzoek als basis!